Giftfri båtbotten
Välkommen till informationssidan angående mätning och sanering av båtbotten. Denna sida kommer att fyllas på med information allteftersom arbetet fortskrider.
Uppdatering 2025-01-27
Projektansvariga från styrelsen i pågående förstudie:
Per Thurhammar, 070-5453359, motor@strangnassegelsallskap.se
Fredrik Karlström, 073–810 20 44, viceordforande@strangnassegelsallskap.se
Miljöombud för besiktning och rådgivning:
Stigbjörn Ågren, telefon: 073-575 18 69 mail: stigbjornagren93@gmail.com
Gällande regler för hantering av båtar på slipen
SSS styrelse fattade 2022 beslut om att anta en plan för hur vi tillsammans ska se till att alla båtar som hanteras på slipen ska bli fria från biocider, dvs otillåtna bottenfärger. Målet ställdes då till att båtar som inte klarar kraven för referensvärden för biocider inte skulle få sjösättas hos SSS från och med år 2025. Strängare regler sattes för nytillkommande medlemmars båtar. Denna tidplan har nu uppdaterats, läs mer längre ner i denna artikel.
Den ursprungliga planen kan du läsa här.
Mätning/sanering gäller båtar med vikt över 200 kg exkl. motor. Målet uppnås genom godkänd mätning, alternativt godkänd sanering av båtbotten. Miljöombuden godkänner.
Mätning
- Båtar som ligger på slipen idag har erbjudits XRF-mätning vid ett antal tillfällen under 2022-2024.
- Tillkommande båtar på slipen skall uppvisa intyg på mätning från juridisk person för att godkännas.
Godkännande
- Båtar som inte klarar referensvärdena via XRF mätningen behöver saneras.
- Båtar som kan uppvisa intyg från en juridisk person (företag eller annan förening) på att båten är sanerad, godkänns.
- Båtar som kan uppvisa en botten fri från bottenfärg godkänns.
Om du har fått din båt godkänd vid en av de XRF-mätningar som Sällskapet arrangerar så kommer vi automatiskt att notera resultatet i medlemsregistret, du behöver inte göra något ytterligare.
Nuläget
Vid kontroll hösten 2024 visar sig antalet som inte uppfyller kraven vara högt, närmare 70 båtar. Skälen till detta kan vara många; man har gått i båtbytartankar, nyligen bytt båt, ekonomiskt svårt, svåråtkomligt på egen vagn etc. Sannolikheten att samtliga båtar på vår slip är biocidfria våren 2025 bedöms som mycket låg.
Med ovanstående som grund har styrelsen genomfört en del efterforskningar rörande nya alternativa saneringsmetoder, där prisbilden blir en annan än med tidigare identifierade metoder. Metoderna kan med stor sannolikhet, efter iordningställande av en saneringsplats, användas på vår slip. Sällskapet undersöker just nu dessa metoder genom bl.a. referenstagning vid andra båtsällskap.
Styrelsen, med gott stöd av slipgruppen, arbetar nu med följande:
- Att iordningställa en saneringsplats.
- Att iordningställa en båtvagn för motorbåtar – för de båtar där den egna båtvagnen inte medger åtkomst att sanera.
- Fortsatt översyn av tänkbara nya saneringsmetoder.
Styrelsen avser därutöver att vid kommande årsskiften söka s.k. LOVA-bidrag vilket kan komma att reducera kostnaderna. Hur dessa eventuella bidrag ska användas ber styrelsen att få återkomma med.
Uppdaterad tidplan
Syftandes till att skapa tidsmässiga förutsättningar för sanering av kvarvarande båtar, samt skapa en hållbar plan för omhändertagande av nyanskaffade båtar, har styrelsen i september 2024 beslutat följande:
Vi justerar målsättningen att kunna sjösätta enbart biocidfria båtar, från våren 2025 till våren 2027.
Vi medlemmar får således ytterligare två år på oss att säkerställa biocidfri båtbotten.
Information om utredningsläget rörande saneringsplats, saneringsbåtvagn, godkända saneringsmetoder och saneringsfirmor kommer löpande att ges på sällskapets hemsida, i Bränningen och på våra ordinarie föreningsmöten. Nästa uppdatering beräknas ske mars/april 2025.
Du som inte har fått din båt godkänd gör enligt följande:
Läs instruktionen för hur sanering ska genomföras. Klicka här för att läsa.
Kontakta vårt miljöombud:
Stigbjörn Ågren, 073-575 18 69, stigbjornagren93@gmail.com
Du stämmer träff med miljöombudet på slipen, Vi träffas vid din båt, fotograferar, fyller i en båtjournal samt kontrollerar att täckningen av omgivningen är korrekt. Vi kommer överens om arbetsmetod.
Om din båt saknar bottenfärg kommer båten att godkännas utan ytterligare åtgärd.
Du sanerar båten enligt överenskommelse.
När din båt är färdigsanerad kontaktar du miljöombudet för kontrollbesiktning. Syftet är att kontrollera att biocidbottenfärgen är helt borta, samt att arbetsplatsen är sanerad från färgrester.
Vi ser till att registrera godkännandet i medlemsregistret.
Du kommer därefter få ett intyg av Segelsällskapet att miljöombudet vid okulär besiktning konstaterat att sanering har utförts och att båtbotten bedömts klara kraven för biocidfri båtbotten.
Tillåtna halter
Sällskapet har efter avstämning med Strängnäs kommun valt att använda samma referensvärden som Stockholms kommun, samt andra kommuner vid Mälaren. Båtar med kopparhalter ≥ 1000 µg/cm2 samt tennhalter 100 µg/cm2 skall saneras, referensvärdena tas fram med XRF-mätning.
Detta gäller sedan tidigare:
De som har huvudsaklig förtöjningsplats i Mälaren får ej använda bekämpningsmedelklassade (Ost- och Västkustfärg) bottenfärger (Kemikalieinspektionens regler)
På slipen har det sedan många år varit förbjudet att måla med färger som innehåller biocid (SSS regler)
Tvätt av båtar med biocidfärg på slipen har varit förbjuden sedan 2020 (SSS regler)
TBT har varit förbjudet sedan 2008 för samtliga båtar inom EU och färgen förbjöds i Sverige 1989
Blymönja är inte en biocid och behöver inte tas bort, gäller träbåtar
Allt du behöver veta om XRF-mätning
Med hjälp av ett handhållet instrument görs mätning av åtta olika punkter på båtbotten och roder. Mätningen sker med ” röntgenfluorescensteknik” vilket innebär att instrumentet skickar ut röntgenstrålning mot botten och läser sedan automatiskt av vilka metaller som finns på mätytan. Mätningen gör inte åverkan på din botten. Klubben får sedan ett protokoll med värden på hur mycket koppar och tenn de mätta båtarna innehåller. Båtar med medelvärden över referensvärdena är inte godkända.